Payday Loans

Zoek een boek



Mijn winkelwagen


De Groene Waterman. Een huis voor boeken, cultuur en ontmoeting

 
Nieuws uit De Groene Waterman
PDF Print E-mail
06 oktober 2015
De Confituur-boekenbon!
el mesias van wouter mannaert en mark bellindo

Hij is er: de Confituur-boekenbon! 

Gaat u soms ergens spreken, nodigt uw organisatie sprekers uit, woont uw jarige oom in een andere provincie, ... ?

De Confituur-boekenbon is een mooi alternatief voor... (u weet wel wat we bedoelen).

~ u bepaalt zelf het bedrag
~ inwisselbaar in alle Confituurboekhandels
~ 2 jaar geldig
~ mooi vormgegeven
~ 25 winkels in 17 steden! 

 
PDF Print E-mail
30 september 2015
Exit through the museum #1

26092015625Weibermacht - gecureerd door Charlotte Van Buylaere
(van 15/09/15 tot 16/10/15)

Antwerpen ademt geschiedenis wanneer het op boeken aankomt. In de 16de eeuw, zo een 100 jaar na de uitvinding van de boekdrukkunst, strandde de Franse drukker Christoffel Plantijn op de Vrijdagsmarkt en in een mum van tijd werd hij Europese marktleider met zijn Officina Plantiniana. Zo’n boekbedrijf was natuurlijk niet zomaar een verkooppunt. Het waren humanistische bolwerken waar de auteurs logeerden in de drukkerij om te helpen bij het proeflezen van hun werk. Kunstenaars en intellectuelen vonden elkaar om te discussiëren en samen te werken. Kortom, een boekenhuis was de broedplaats voor een nieuwe cultuur. In het geval van de Officina Plantiniana ging het om een enclave te midden van een duistere omgeving van brandstapels, open riolen en heksenvervolging. Binnenshuis was er een vrijplaats voor natuurkunde, religie, literatuur, filosofie en kunst. In de drukkerij, de tuin en de winkel werden boeken bedacht, gemaakt en verkocht. Vele geestelijken, maar ook filosofen en kunstenaars (zoals Rubens) waren vaste vriend aan huis.

Wij willen ons, als coöperatieve die steunt op de collectieve kracht van vele vrijwilligers, graag inzetten om naast de winkelwerking ook een ontmoetingsplaats en cultuurplek mogelijk te maken. De vergelijking met Plantijn op zich is natuurlijk niet aan de orde, het gaat om de idee. Daarom maken we in de boekhandel en in de cultuurkelder plaats voor een bescheiden culturele en artistieke werking. Als musea belevingscentra worden met de 'exit through the giftshop' (Banksy), dan draaien wij de rollen graag eens om. Ons project krijgt de werktitel Exit through the museummee. Verschillende initiatieven staan op stapel - suggesties altijd welkom - in samenwerking met bevlogen kunstenaars, curatoren, schrijvers en andere creatievelingen. Charlotte Van Buylaere, als curator verbonden aan de artistieke werkplek These Things Take Time in Gent en het museum  SMAK, bijt de spits af. Haar tentoonstellingsproject is een beeldende bijdrage aan de eerste debatavond van Eva Bijt Door, over vrouwen en kunst. ..>> meer

 
30 september 2015
Nieuwsbrief 30/09: Exit through the museum

c889c1dc-6b93-465f-a2d9-e112c4daabbd

 

Exit through the museum #1

Weibermacht - gecureerd door Charlotte Van Buylaere

Antwerpen ademt geschiedenis wanneer het op boeken aankomt. In de 16de eeuw, zo een 100 jaar na de uitvinding van de boekdrukkunst, strandde de Franse drukker Christoffel Plantijn op de Vrijdagsmarkt en in een mum van tijd werd hij Europese marktleider met zijn Officina Plantiniana. Zo’n boekbedrijf was natuurlijk niet zomaar een verkooppunt. Het waren humanistische bolwerken waar de auteurs logeerden in de drukkerij om te helpen bij het proeflezen van hun werk. Kunstenaars en intellectuelen vonden elkaar om te discussiëren en samen te werken. Kortom, een boekenhuis was de broedplaats voor een nieuwe cultuur. In het geval van de Officina Plantiniana ging het om een enclave te midden van een duistere omgeving van brandstapels, open riolen en heksenvervolging. Binnenshuis was er een vrijplaats voor natuurkunde, religie, literatuur, filosofie en kunst. In de drukkerij, de tuin en de winkel werden boeken bedacht, gemaakt en verkocht. Vele geestelijken, maar ook filosofen en kunstenaars (zoals Rubens) waren vaste vriend aan huis.

Wij willen ons, als coöperatieve die steunt op de collectieve kracht van vele vrijwilligers, graag inzetten om naast de winkelwerking ook een ontmoetingsplaats en cultuurplek mogelijk te maken. De vergelijking met Plantijn op zich is natuurlijk niet aan de orde, het gaat om de idee. Daarom maken we in de boekhandel en in de cultuurkelder plaats voor een bescheiden culturele en artistieke werking. Als musea belevingscentra worden met de 'exit through the giftshop' (Banksy), dan draaien wij de rollen graag eens om. Ons project krijgt de werktitel ‘Exit through the museum’ mee. Verschillende initiatieven staan op stapel - suggesties altijd welkom - in samenwerking met bevlogen kunstenaars, curatoren, schrijvers en andere creatievelingen. Charlotte Van Buylaere, als curator verbonden aan de artistieke werkplek These Things Take Time in Gent en het museum  SMAK, bijt de spits af. Haar tentoonstellingsproject is een beeldende bijdrage aan de eerste debatavond van Eva Bijt Door, over vrouwen en kunst. ..>> meer

 

 
PDF Print E-mail
22 september 2015
03/10/2015 Christine Barkhuizen le Roux
el mesias van wouter mannaert en mark bellindo

Voëltjiesmark/Vogeltjesmarkt - Christine Barkhuizen le Roux

Een Zuid-Afrikaanse en twee Vlaamse schrijfsters heten u op 3 oktober om 17 u. welkom voor een klankrijke ontmoeting over de grenzen heen.

Christine Barkhuizen le Roux is een Zuid-Afrikaanse auteur en vertaler. Zij schreef romans en gedichten en vertaalde o.m. “Papavers” van Ingrid Vander Veken en “De buitenkant van mijnheer Jules” van Diane Broeckhoven. Zopas verscheen haar nieuwste dichtbundel “Skynskadu” – “Schijnschaduw”.
Ingrid Vander Veken praat met haar over schrijven en vertalen, over proza en poëzie, over leven in Zuid-Afrika. En er wordt ook gelezen, haar vertalingen van Nederlands proza naast de originele versie, maar ook haar nieuwste gedichten en de vertaling daarvan door Jooris Van Hulle.

“Ek het gaan stap om weer te sien”, heet het in een van die gedichten, “Ik ben op stap gegaan om terug te zien”.
Dat willen Christine Barkhuizen Le Roux, Ingrid Vander Veken en Diane Broeckhoven die namiddag ook, samen met u.
Tot dan?

 
PDF Print E-mail
28 augustus 2015
Eva bijt door over kunst
eva_bijt_door
Er was eens een dame die een boek kwam afhalen. Spontaan volgde een gesprek over boeken, of beter: de plaats van boeken. Boeken van vrouwen meer bepaald, over het vrouw-zijn in onze maatschappij. Verdeel je die over de afdelingen filosofie, literatuur, psychologie, welzijn, politiek of… maak je bijvoorbeeld gewoon een rubriek feminisme? In onze zomerse nieuwsbrief las u hoe deze gesprekken voor ons een welgekomen gelegenheid waren om een aantal verwante titels te verzamelen en als thema aan te bieden.
Maar er is meer! Samen met Marijke De Raes en Karen Van Godtsenhoven maken we dit najaar onze cultuurkelder vrij voor enkele thema-avonden met interventies, discussie en boeken op maat, en all-female panels. Is het niet veelzeggend dat zoiets al als een statement overkomt? Het is de doorstart van Eva Bijt Door: een nieuw initiatief voor en door vrouwen. Wat we vooral willen, is inspirerende vrouwen bij elkaar brengen die elkaar uitdagen en versterken, zodat niemand nog wegkomt met het excuus dat er nu eenmaal te weinig vrouwen van zich laten horen.

De eerste editie (15/9) presenteert vrouwen in de kunsten: een debat tussen toonaangevende vrouwen in het kunstenveld over de positie van de vrouw in de hedendaagse kunst met Valerie Verhack (Museum M), Caroline Dumalin (Wiels), Petra Van Brabandt (Sint Lucas), Evelien Bracke (Z33), Charlotte van Buylaere (SMAK) en Leen Voet (Trampoline Gallery).

>> meer info

 
<< Start < Vorige 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 Volgende > Einde >>

Openingsuren
van maandag t.e.m. zaterdag
van 9u30 tot 18u.
De Groene Waterman
Wolstraat 7 - Antwerpen
Tel. 03/232.93.94
 

algemene verkoopsvoorwaarden

privacy-verklaring