Payday Loans

Zoek een boek



Mijn winkelwagen


De Groene Waterman. Een huis voor boeken, cultuur en ontmoeting

 
Nieuws uit De Groene Waterman
17 november 2016
Barbara Yelin, vedette van de striproman, op bezoek

IMG_1419_klein

Verslag boekvoorstelling Irmina

Een interessante vondst was het zeker, maar striptekenares Barbara Yelin (München, 1977) had aanvankelijk geen enkele intentie iets te gaan doen met de doos vol brieven, kaarten, documenten en sporadische foto’s van haar oma. Een slordige tien jaar geleden stuitte ze er bij toeval op bij haar moeder thuis. In eerste instantie was het ook niet de meest opwindende vondst, licht Yelin toe vanuit een leunstoel op het kelderpodium. Schrijver en literatuurcriticus Matthijs de Ridder, in de rol van interviewer naast haar gezeteld, knikt herkennend. Pas bij integrale lezing van haar grootmoeders correspondenties begonnen zich verhalen af te tekenen. Zeer fragmentarische verhalen nog altijd, maar Yelins nieuwsgierigheid was definitief geprikkeld. Haar oma was namelijk altijd zwijgzaam geweest over haar verleden. Op haar achttiende had ze haar desalniettemin eens durven vragen hoe ze wijlen haar man had ontmoet. “Nee, daar wil ik niet over praten,” was het even uitdrukkelijke als onbehouwen antwoord geweest. Een poging van De Ridder om de retrospectieve geslotenheid van haar grootmoeder in een breder Duits kader te plaatsen, als iets wat de generatie van jongvolwassenen in de Tweede Wereldoorlog typeerde, strandt in Yelins verlangen om het eerste beetje beeld niet te lang op zich te laten wachten.

Onterecht is dat niet: Irmina, de graphic novel die Barbara Yelin uiteindelijk met enige literaire vrijheid op de geschiedenis van haar oma baseerde, is alleen beeldend al een huzarenstukje. Met dezelfde toewijding en nauwkeurigheid waarmee de striptekenares haar grootmoeders geschiedenis reconstrueerde, heeft ze de visueel-historische details uit het interbellum en de oorlog bestudeerd. Gecombineerd met sterke dialogen en een feilloze stijl, waarin duisternis, frivoliteit en leegte een prominente rol vervullen, heeft dit tot een eindresultaat geleid dat critici internationaal verbluft heeft. Niet voor niets ontving Yelin dit jaar de Max- und Moritz-prijs, de meest prestigieuze stripprijs van Duitsland, en is Irmina al meermaals vertaald. Naast deze Nederlandstalige vertaling zijn er onlangs een Engelse en Franse uitgave verschenen. Een Italiaanse staat op stapel.

Lees verder


 
17 november 2016
Eerste bijeenkomst Femina Libera  (verslag)

Leesgroep Femina Libera Op woensdag 26 oktober kwam onze feministische leesgroep, Femina Libera, voor de eerste keer samen. Het was een zeer gevarieerde groep literatuurliefhebbers van jonge feministen in spe tot ook oudere en meer doorwinterde feministen, wat leidde tot zeer boeiende gesprekken. We bespraken twee werken van de Nigeriaanse schrijfster Chimamanda Ngozi Adichie: haar veelbesproken essay We moeten allemaal feminist zijn en haar aangrijpende verhalenbundel Het ding om je hals.

IMG_20161026_kleinOmdat het de eerste sessie was, hebben we eerst een discussie gehouden over wat feminisme nu eigenlijk inhoudt voor ieder van ons, want feminisme is iets heel persoonlijk. Het ene feminisme is niet het andere feminisme, desondanks mogen we ook niet vergeten dat we uiteindelijk allemaal voor gelijkheid strijden. Daarom is de titel van Adichie haar essay ook zo toepasselijk. We moeten allemaal feminist zijn gaat over hoe we desondanks verschillende visies en ervaringen toch samen de wereld ten goede kunnen veranderen. Een voorbeeld dat we bespraken was het verschil in feminisme van Beyoncé tegenover dat van Adichie zelf en hoe de media hierover berichtte. De kranten deden alsof er een heus “catfight” tussen de twee was ontstaan, terwijl de deelnemers van de leesgroep gewoon twee vrouwen zagen die feminisme op een andere manier beleefden. Het hele incident, als je het zo al kan noemen, zegde meer over de kranten zelf en hun beeld van vrouwen dan over Adichie of Beyoncé’s feminisme.

>> volledig verslag lezen

 
26 oktober 2016
Nieuwsbrief 26/10

 

Beste,

Kent u de flamingobaas, de zeemeeuwmanager en de struisvogelflexwerker? In het boek Het Ministerie van Werkplezier fileert journaliste Ilse Ceulemans met de nodige humor de gewoontes op en rond het kantooreiland. Donderdagavond stellen Ilse Ceulemans en Serge Ornelis hun boek voor, een warm pleidooi voor meer menselijkheid in onze jobs. Ilse was ook al te gast bij De Madammen op Radio 2.

De Duitse stripauteur Barbara Yelin dook in het verleden van haar grootmoeder en schreef een aangrijpende graphic novel: Irmina. Het boek werd een groot succes en leidde tot de Max-und-Moritz-Prijs 2016, Duitslands meest prestigieuze stripprijs. Vorige week gaf Toon Horsten van De Standaard het boek nog vijf sterren. Op 10 november gaat schrijver en criticus Matthijs De Ridder met haar in gesprek.

Iris tipt Begrijpend lezen van de over de hele wereld geprezen Chileense schrijver Alejandro Zambra. Zambraʼs nieuwe boek is opgebouwd als een meerkeuzetoets, waarbij je als lezer gevraagd wordt negentig vragen te beantwoorden, die soms absurd, soms scherp en af en toe niet te beantwoorden zijn, maar die je altijd tot nadenken stemmen. Het boek werd ook gesmaakt door Silvie, organisator van de warme boekenavonden van De Dagen, en vrijwilligster Myriam.
Katrien tipt Het ding om je hals van de Nigeriaanse schrijfster Chimamande Ngozie Adichie. Deze sterke bundel kortverhalen is tevens de eerste titel voor de leesgroep Femina Libera. Een roman over vrouwen, niet enkel voor vrouwen.
Robrecht zijn keuze viel op Inventing the future, waarin de auteurs links aanspoort om zich niet alleen te verzetten tegen het neoliberalisme, maar ook om na te denken over nieuwe progressieve strategieën voor de toekomst, en voor de strijd die daarvoor nodig is. Op De Wereld Morgen kan u een interview lezen dat Thomas Decreus met de auteur had.

In onze reeks Exit through the museum presenteren we Sporen uit het persoonlijke leven van Jef Geys.

In het kader van de dag van de stilte signeert op zaterdag 29 oktober (van 14u. tot 17u.) kunst- en cultuurfilosoof Antoon Van den Braembussche in alle stilte zijn nieuwste boek De stilte en het onuitsprekelijke · Over beeldcultuur, kunst en mystiek.

Verder vindt u in deze nieuwsbrief onze selectie uit de nieuw verschenen titels en een overzicht van de komende activiteiten.

Tot binnenkort,
Hanne, Iris, Katrien, Marc, Nikki en Robrecht
De Groene Waterman

 

 
20 oktober 2016
Femina Libera
logo-libera-femina

Feminisme is hip. Bekende mediafiguren als Beyoncé, Emma Watson, Jennifer Lawrence en Lena Dunham bestempelen zichzelf trots als ‘feminist’, en jonge vrouwen vinden in sociale media een geschikt communicatieplatform. De strijd lijkt al bijna gestreden, maar die vrijheid en gelijkwaardigheid is slechts schijn. Seksueel en gender gerelateerd geweld vormt voor veel vrouwen nog steeds een dagelijkse realiteit. Hun bewegingen blijven belemmerd door loonkloven en glazen plafonds, stereotypering en onbereikbare schoonheidsidealen. Seksisme en andere vormen van discriminatie lijken structureel verankerd in onze samenleving. Het doel van feminisme – volledige gelijk(waardig)heid van vrouwen en mannen – is nog niet bereikt.

Papier biedt hiervoor een dankbaar medium. Vrijheid is verbonden met lezen en belezenheid. Meer en meer boeken spelen handig in op de vernieuwde eisen van het feminisme. Ze onderzoeken vrijheid en gelijkheid ongeacht gender en andere verschillen zoals ras, sociale klasse, seksuele oriëntatie en religie. ‘Femina Libera’ is Latijn voor ‘vrije vrouw’, maar ‘liber’ betekent ook ‘boek’ in het Latijn. Revolutie door literatuur. Vrijheid met, door en voor boeken.

In deze leesgroep gaan we dieper in op het feminisme. Het feminisme vormt een verzamelterm voor verschillende golven, bewegingen en interpretaties – maar wat verstaan wij, vandaag, onder feminisme? Waar slaagt en faalt het feminisme? Hoe kunnen we feminisme verbeteren en verbreden? In een zestal sessies verdiepen we ons in thema’s als politiek en ideologie, beeldvorming en representatie, lichaamsbewustzijn en seksualiteit, relaties en carrière. We bespreken zowel populaire fictiewerken als canonieke theoretische werken. Elke sessie wordt vooraf gegaan door een korte introductie van de werken in kwestie, maar de nadruk ligt vooral op discussie en uitwisseling van gedachten en ideeën. => het volledige programma

 
07 maart 2017
Poetin: een nuchtere analyse van het ontnuchterende
Verslag: Interview met de uitgeweken topjournalist Mikhail Zygar

CwWt8YjXEAA-J8M

Het regent pijpenstelen en doorweekt passeer ik iemand die ik herken van reportages en documentaires terwijl ik de Groene Waterman binnentreed. Het betreft Mikhail Zygar, jarenlang mogelijk de belangrijkste onafhankelijke journalist in Rusland. Het was een vlug voorbijgaan, maar de indringendheid in zijn blik was moeilijk te ontgaan. Hij was alert en straalde kracht uit, daar bovenaan de trap naar de kelder. Maar in de ogen die mij razendsnel opnamen en inschatten scheen ook enige mistroostigheid door. In het geheel van zijn blik zag ik de bittere strijdvaardigheid van een rasjournalist die noodgedwongen zijn land verlaten heeft. Maar waarschijnlijk was dat projectie. Een verbeten scherpte bleek die avond hoegenaamd wel degelijk typerend voor Zygar. Je moet ook wel als Russische criticus van het Kremlin en verslaggever van bijvoorbeeld de anti-regeringsdemonstraties in Moskou in 2011 en 2012 en het Oekraïneconflict. Beneden aangekomen blijkt het er tamelijk rustig. Het weer zal daar ook een rol in hebben gespeeld, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het statuur van de figuur Zygar in deze contreien niet echt op waarde geschat wordt. Meer dan de helft van de aanwezigen meen ik als Russisch te identificeren. De mannen met zware ernst in het gelaat en de vrouwen in bontjassen of iets anders parmantigs. Het kan ook zijn dat een deel van hen uit Oekraïne afkomstig is. Zygars boek over het Rusland geleid door Vladimir Poetin, All the Kremlin’s Men (2015), sloeg daar net als in Rusland immers in als een bom. Dit boek, waar Zygar zeven jaar aan werkte en talloze (ex-)functionarisen binnen het Kremlin voor interviewde, staat niet toevallig centraal in het interview dat journalist en publicist Pieter Stockmans deze avond bij hem zal afnemen. In de publicatie beschrijft Zygar Poetin als individueel buitengewoon machtig en hem en zijn entourage als opportunistisch, bijzonder trots dan wel ijdel, improviserend gehaaid, intern niet almachtig en zeer paranoïde. Die laatste drie karakteriseringen zouden mij het meest doen opkijken in de loop van de avond. Zygar schetst een Kremlin dat dikwijls eerder aanrommelend reactief is dan meesterlijk manipulatief, zoals wij Poetin en co in het Westen vaak percipiëren –een beeld dat in Rusland overigens in positieve zin gecultiveerd wordt. Een Kremlin dat ook binnenlands af en toe voor voldongen feiten wordt gesteld. En een Kremlin dat niet alleen allerhande complottheorieën de wereld in blijkt te sturen, maar ook werkelijk in veel van zulke verholen samenspanningen gelooft.

 

Lees verder




 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Openingsuren
van maandag t.e.m. zaterdag
van 9u30 tot 18u.
De Groene Waterman
Wolstraat 7 - Antwerpen
Tel. 03/232.93.94
 

algemene verkoopsvoorwaarden