Payday Loans

Zoek een boek



Mijn winkelwagen


De Groene Waterman. Een huis voor boeken, cultuur en ontmoeting

 
Tips personeel & vrijwilligers
Tip van vrijwilliger Thomas
9 juni 2015
el mesias van wouter mannaert en mark bellindo

Er zijn geen paarden in Brussel - Vluchtelingennetwerk Vlaanderen - uitg. Epo

Met bijdragen van Rodaan Al Galidi, Rachida Lamrabet, Bart Demyttenaere, Pat Van Beirs, Do van Ranst en Michael De Cock

‘Er circuleren geruchten over jonge mannen als ik die loodgieter worden en toch worden teruggestuurd. Loodgieter worden is dus geen oplossing. En er zijn geen paarden in Brussel, dus galoppeer ik door de straten gehurkt over mijn pruttelende pizzabrommer. Maar de zotste dromen denderen door mijn brein. Moet ik een handel opzetten in vliegende tapijten? Fijngemaasde zachte truien in vele kleuren verpatsen? Antiquiteiten uit oude bazaars opkopen? Tv-kok worden met unieke pikante Afghaanse gerechten?’

Ze heten Svetlana, Teliwel, Nozizwe, Zaki, Abdulkarim en Mohammed. Ze komen van ’t Zuiden; van Zimbabwe, Afghanistan en Somalië, maar evengoed van Rusland. Ze ontvluchtten hun thuisland voor oorlog, vervolging en geweld, en willen een nieuw leven in België. Men noemt hen asielzoekers maar het zijn net mensen. In zes korte verhalen geven schrijvers Rodaan Al Galidi, Rachida Lamrabet, Bart Demyttenaere, Pat Van Beirs, Do Van Ranst en Michael De Cock hun een stem en een gezicht.

Dit is literaire non-fictie van de bovenste plank. En met Els Keytsman, directeur van Vluchtelingenwerk Vlaanderen, hoop ik dat de verhalen van hand tot hand zullen gaan en dat er gefluisterd wordt: ‘Hé, dit boekje moet je lezen.’ Want, schrijft Els terecht in haar voorwoord, ‘als deze jongeren één ding verdienen, dan is het onze bewondering voor hun kracht, moed en doorzettingsvermogen. Vluchten is alles achterlaten en niet weten wat je zal vinden. Dit boekje kan een houvast zijn, of beter: een bril om naar hen te kijken als mensen die net als wij gewoon gelukkig willen zijn.’

 
Tip van Diane
06/10/2015

Driestuiversroman - Bertolt Brecht - uitg. De Geus

Het verhaal speelt zich af begin jaren 1920 en is doorspekt van naoorlogse chaos, corruptie, machtsmisbruik en... oorlogsinvaliden. Mr Peachum is koning van een bedelaarsnetwerk en regeert met sterke hand: bedelaars worden “in scène” gezet, tot zelfs kreupel geslagen, om op geloofwaardige wijze zieltjes te roeren op straat en geld binnen te rijven. Concurrentie wordt koud gemaakt en zelfs Peachums bloedeigen perzikzachte dochter Polly wordt geofferd voor die naamloze vennootschap van pseudo-Bedelaars, netwerk van schurken, gangsters-bankiers en ingehuurd lompenproletariaat. Driemaal raden wie aan het kortste eind trekt: inderdaad, de individuele mensen aan de onderkant die geen andere handelingsmogelijkheid hebben dan zich te onderwerpen aan de roversmaatschappij. En passant wordt de burgerlijke moraal van die tijd op de korrel genomen: huwelijk, prostitutie, abortus: van elke hypocrisie ontdaan.

Het is een schelmenroman met een lachwekkend hoog gehalte aan ironie, onbegrensde hebzucht, zakendoen over lijken. Gangsters worden bankier, bankiers de grootste schurken. “Wat is inbraak in een bank vergeleken met de oprichting van een bank?”

U hebt het al begrepen: deze schelmenroman is in feite een parodie op de ongebreidelde wurggreep van dat (financieel) netwerk (van bedelaars) dat kapitalisme heet. Zeer actueel dus!

Ga eens naar de opera

De Vlaamse Opera brengt “Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny”, tekst Bertolt Brecht, muziek van Kurt Weill.

Mahagonny staat symbool voor een stad voor de arme mensen, waar je slecht entertainment krijgt, en waar je gedwongen wordt zoveel mogelijk te shoppen en het hele weekend vettige hamburgers te eten. “Arme mensen krijgen zo het idee dat zij ook in luxe leven, de luxe voor het arme volk, gecreëerd door de rijken.” De Vlaamse Opera creëert een eigentijdse setting en dat belooft!

Kaarten voor volgend voorjaar, te koop vanaf 28/11/2015 www.operaballet.be

 
10 augustus 2015
Boekentip: Bidden om verboden vruchten - Bart Stouten
bidden om verboden vruchten - bart stouten gelezen door vrijwiligster Chris (uitgegeven bij Vrijdag)

Eerste zin: Kaius belde voor de eerste keer in zijn leven naar zijn eigen antwoordapparaat.

Bid je om verboden vruchten wanneer je op zoek bent naar jezelf? Is dat het ultieme verlangen van ons allemaal? Brengt dat verlangen ons dichter bij de kern van een leven waarvan we proberen te genieten? Kaius, de protagonist in het boek Bidden om verboden vruchten vraagt het zich luidop af nadat zijn vriendin deze woorden met een vanzelfsprekend gemak had uitgesproken.
Het verhaal volgt de achtjarige Kaius van 1964 tot aan zijn prille volwassenheid. Het speelt zich grotendeels af in de Limburgse fruitstreek vanwaar Bart Stouten afkomstig is. Kaius neigt eerder naar zijn diepgelovige grootmoeder dan naar zijn atheïstische moeder, wat voor een tweespalt zorgt in de geest van het kind. God wordt als het ware een verboden vrucht. Hij zoekt die dan via een omweg, via Bach, de snelweg naar God. De auteur vertelt vanuit het standpunt van de jonge Kaius (vooral in de dialogen) afgewisseld met reflecties op zijn jeugdjaren die toen al doordrongen waren van muzikaliteit, kennisdrang en spiritualiteit..  

 

 
29 juli 2015
Boekentip: Postcapitalism, a guide to our future - Paul Mason
paul mason postcapitalism gelezen door Robrecht (uitgegeven bij Allen Lane)

"Sharing economy', 'Commons' and 'peer-production'... I believe it offers an escape route – BUT ONLY IF these micro-level projects are nurtured, promoted and protected by a MASSIVE change in what governments do."
Ofte: hoe het denken over de staat cruciaal blijft voor een deel- en ruileconomie met een politiserende impact.  

 

 
Tip van Katrien
9 juni 2015
el mesias van wouter mannaert en mark bellindo

El mesias - Wauter Mannaert en Mark Bellido - uitg. Blloan

Het bestaat. Een dorp waar de burgemeester een portret van Che Guevara in zijn bureau heeft hangen, banken en vastgoedmakelaars niet welkom zijn en prive-eigendom (de heilige koe van het kapitalisme) verboden is.

In het dorp Marinaleda in Andalusië, de meest Zuidelijke provincie van Spanje, hebben de inwoners al meer dan dertig jaar het kapitalisme de rug toegekeerd. De crisis lijkt er niet te bestaan. Kinderopvang kost er €12 per maand (warme maaltijd inbegrepen), sportvoorzieningen zijn zo goed als gratis. Een derde van de mensen woont er in zelfbouwhuizen. De gemeente geeft haar inwoners grond, bouwmaterialen en plannen. Ze bouwen zelf het huis en kunnen er voor €15 per maand in wonen. Iedereen verdient er eveneel, zo’n €1200 per maand. De werkloosheid is er heel laag. In 2012 waren er slechts 5% werklozen, in de rest van Spanje was dat 25%, in Andalusië zelfs 34%. Het dorp houdt zo’n honderd volksvergaderingen per jaar: de directe democratie in praktijk. Bewoners beslissen zelf mee welke werken en investeringen belangrijk zijn. “Democratie is meer dan om de vier jaar een bolletje kleuren”, stelt de charismatische burgemeester Juan Manuel Sánchez Gordillo.

Gefascineerd door alternatieve samenlevingsvormen en utopieën trokken Brussels tekenaar Wauter Mannaert en Spaans auteur journalist Mark Bellido naar Marinaleda en dompelden zich onder in het dagelijks leven. Bellido leefde ook enkele maanden bij de landbezetters in Somonte, een door landarbeiders bezet publiek landgoed als verzet tegen een mogelijke privatisering. Het idee voor El Mesías was geboren. Bellido schreef een scenario, Mannaert begon te tekenen.

Het boek begint bij Jésus Hérnandez - alias El Pocero -  zoon van een rioolkuiser die zich opwerkte en groot werd in de vastgoedsector. Maar als de crisis toeslaat, verliest hij zijn hele fortuin. Jésus wordt de spot van het volk en de pers, hét voorbeeld van de op- en ondergang van de vastgoedbubbel. Ten einde raad wil hij zich ophangen maar zelfs dat mislukt. Wanhopig doolt hij rond, tot hij van Marinaleda hoort, het socialistische eiland in. El Pocero trekt er naartoe en gooit zich vol toewijding in de sociale strijd. Dat gaat niet allemaal zonder slag of stoot. De jonge generatie, die alles in de schoot geworpen kreeg, zet zich af en lonkt naar de wereld buiten het dorp. En de klassieke politiek probeert terug voet aan de grond te krijgen. Slaagt Jésus er in het tij te keren en het dorp te redden?

El Mesías is een journalistiek stuk noch pamflet. Bellido en Mannaert tonen beide kanten van het verhaal. Het werd een genuanceerd en prachtig geïllustreerd verhaal over het universeel geloof in een betere wereld en in een alternatief: otro mundo es possible!

 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL
Openingsuren
van maandag t.e.m. zaterdag
van 9u30 tot 18u.
De Groene Waterman
Wolstraat 7 - Antwerpen
Tel. 03/232.93.94
 

algemene verkoopsvoorwaarden